تفاوت بین رزولوشن های مختلف دوربین مداربسته

تفاوت بین رزولوشن های مختلف دوربین مداربسته

یکی از مهم ترین فاکتور های دوربین مداربسته که باید هنگام خرید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد رزولوشن تصویر دوربین مداربسته است. در واقع دقت و وضوح تصاویر ضبط شده دوربین های مدار بسته تا حدود زیادی یه resolution تصویر دوربین ها بستگی دارد. قبل از همه چیز بهتر است بدانیم رزولوشن تصویر چیست؟

در پایین همین صفحه یک ویدیو بارگذاری کرده ایم که رزولوشن تصویر در دوربین های مداربسته بررسی و تفاوت ها را با یکدیگر مقایسه کرده ایم.

رزولوشن تصویر چه معنایی دارد؟

حتما هنگام خرید لوازم تصویری مثل تلویزیون ، مانیتور و … کلمه رزولوشن را زیاد شنیده اید. این کلمه بیانگر تعداد پیکسل های تصویر و یا صفحه نمایشگر می باشد.

در واقع رزولوشن را بصورت یک جفت عدد باید بیان کرد مثل 1080*1920 که 1080 بیانگر تعداد پیکسل در عرض و 1920 تعداد پیکسل تصویر را در طول نشان می دهد.

رزولوشن های مختلف

تفاوت بین رزولوشن های مختلف دوربین مداربسته

 

 

همانطور که از جدول بالا مشخص است به رزولوشن تصویر 1920*1080 اصطلاحا رزولوشن 1080P نیز گفته می شود. و همینطور چند مگاپیکسل بودن تصویر هم بیان شده است.

تفاوت رزولوشن تصویر در دوربین های مداربسته

همامطور که قبلا نیز گفته شد یکی از مهم ترین مشخصات دوربین مداربسته که هنگام خرید باید توجه ویژه ای به آن شود رزولوشن تصویر دوربین مداربسته می باشد. در واقع هرچه رزولوشن تصویر بالاتر باشد تصویر با وضوح بیشتری قابل نمایش می باشد که طبیعتا برای برداشت جزئیات کارامد تر می باشد.

رزولوشن هایی که دوربین های مداربسته ارائه می دهند

رزولوشن در دوربین های مداربسته زمانی کاربرد دارد که نیاز به بزرگ نمایی تصویر و یا به عبارتی زوم کردن تصویر باشد. در چنین شرایطی هرچه رزولوشن تصویر دوربین بالاتر باشد تصویر واضح تری نمایش داده می شود.

اگر بخواهیم رزولوشن های دوربین های مداربسته را بصورت مختصر معرفی کنیم تقسیم بندی زیر را خواهیم داشت.

رزولوشن تصویر آنالوگ

این رزولوشن تصویر مختص دوربین های مداربسته نسل قدیم می باشد که کیفیت بالایی نداشتند و هنگام زوم کردن ، تصویر دچار افت شدید می شود و اصطلاحا بصورت شطرنجی نمایش داده می شود.

این روزها استفاده از این نوع دوربین های مدار بسته برای اماکن مختلف منسوخ شده است ولی همچنان این نسل از دوربین های مداربسته در بازار وجود دارد. رزولوشن تصویر این نوع از دوربین های مداربسته را با tvl یا تی وی لاین نشان می دهند مثل دوربین مداربسته 1000tvl

رزولوشن تصویر دوربین های مداربسته ahd

پس از دوربین های مداربسته آنالوگ که کیفیت بالایی نداشتند دوربین های ahd یا انالوگ ha وارد بازار شدند. تفاوت دوربین های ahd با analog این است که در دوربین های ahd تصاویر با کیفیت hd و full hd ارائه می شود. در کل رزولوشن های تصویر مختلفی ارائه می دهند مثلا 720P و 1080P و 5 مگا پیکسل و …

لازم به ذکر است که هر چه دوربین مداربسته AHD رزولوشن تصویر بالاتری داشته باشد قیمت بالاتری باید برای آن پرداخت شود.

رزولوشن تصویر در دوربین های TVI و CVI

تصویر در این نوع دوربین های مداربسته با کیفیت یک مگاپیکسل تا 8 مگا پیکسل ارائه می شود و نسبت به دوربین های AHD و ANALOG کیفیت و رزولوشن تصویر بهتری دارند.

برند های معروف که این دو نوع دوربین مداربسته را تولید می کنند برند داهوا و هایک ویژن می باشند.

تفاوت بین رزولوشن های مختلف دوربین مداربسته
تفاوت بین رزولوشن های مختلف دوربین مداربسته

رزولوشن تصویر در دوربین های IP

دوربین های مداربسته IP یا تحت شبکه برزوترین دوربین های مداربسته هستند که از بستر کابل های شبکه برای انتقال تصویر خود استفاده می کنند. (دوربین های معرفی شده در بخش های قبل همگی از کابل کواکسیال برای انتقال تصویر استفاده می کنند).

در دوربین های IP رزولوشن تصویر تا 40 مگاپیکسل ارائه می شود و برای مراکز حساس با تعداد دوربین بالا بهتر است از این نوع دوربین مداربسته استفاده شود.

اشتراک گذاری