HDcvi چیست؟

تکنولوژی دوربین مدار بسته HDcvi مخفف.اصطلاح( High Definition Composite  Video Interface) دست آوردی آنالوگ و با کیفیت بالا برای انتقال تصاویر دوربین های مداربسته است. تکنولوژی HD cvi در راستای افزایش کیفیت خروجی تصویر در دوربین های آنالوگ همانند تکنولوژی های IP، AHD، HDtvi و HDSDI بوجود آمد.

تکنولوژی HDTVI چرا به وجود آمد؟

دوربین های مداربسته آنالوگ قدیمی کیفیت تصویر پایین و محدودی داشتند که این موضوع به دلیل انتقال تصاویر با استاندارد های قدیمی تلویزیونی (PAL/NTSC) به وجود می آمد. برای رفع این مشکل متخصصان دست به کار طراحی استانداردهای جدید برای انتقال تصاویر در سیستم آنالوگ زدند و این موضوع منجر به تولید دوربین های مداربسته با تکنولوژی HD-cvi شد.

ابداع کننده اصلی تکنولوژی HD-CVI شرکت Dahua Technology بوده. از آنجایی که دوربین های آنالوگ قدیمی محدودیت کیفیت تصویردارند (در بیشترین حالت 0.6 مگا پیکسل) استفاده از آنها را در کاربری های حساس بسیار محدود است و از دوربین های تحت شبکه برای این کاربری های دقیق استفاده میشد . این موضوع تولید کنندگان اصلی دوربین های آنالوگ (شرکت های داهوآ و هایک ویژن) را به فکر انداخت تا با ارتقا دوربین های آنالوگ امکان افزایش کیفیت آنها را فراهم کنند. این موضوع منجر به تولید تکنولوژی های تصویری آنالوگ جدید شد.

حداکثر کیفیت تصویر در دوربین های HDcvi چقدر است؟

دوربین های HD-cvi در انواع  HD 720P و کیفیت تصویر 1 و 1.3 مگاپیکسل , Full HD 1080p و کیفیت 2  و 4 مگاپیکسل طراحی و تولید. علاوه بر تصویر خروجی در دوربین های HD-cvi مواردی مانند نوع لنز, سنسور تصویر و … نیز در کیفیت تصویر خروجی دوربین های HD tvi موثر هستند.

دستگاه های ضبط با تکنولوژی HDcvi چگونه کار میکند؟

جهت ذخیره و مدیریت تصاویر دوربین های HD cvi به یک دستگاه رکوردر HDcvi Recorder نیاز است. برند هایی مانند داهوا, مکسرون و رستر از جمله تولید کنندگان اصلی دستگاه های رکوردر HDcvi هستند. دستگاه های ضبط HD cvi در انواع HD 720p , HD 1080n و Full HD 1080p و 4k تولید شده.با طراحی و تولید دستگاه های رکوردر چند وجهی (XVR) با قابلیت پشتیبانی از دوربین های HDcvi و HDtvi و AHD , محدودیت انتخاب دستگاه جهت ضبط دوربین های HDcvi را کمرنگ شده.

مشخصه های اصلی تکنولوژی HDCVI چه هستند؟

  • امکان دسترسی به روزولشن های 1080p و 720p در بستر آنالوگ و کابل کواکسیال
  • امکان ارتقا سیستم آنالوگ سنتی به سیستم HD cvi بدون نیاز به تغییر در بستر سیم کشی
  • عدم وجود تاخیر در تصاویر دریافتی
  • نصب آسان و  عیب یابی سریع
  • امکان انتقال تصویر از طریق کابل کواکسیال تا 500متر

تکنولوژی HDcvi چطور کار می کند؟

تفاوت چندانی بین سیستم مداربسته آنالوگ و سیستم HDcvi از نظر زیر ساخت و بستر وجود ندارد. در سیستم HDCVI تصاویر به صورت دیجیتال در برد تصویر دوربین مداربسته تولید می شوند و پس از آن به وسیله یک تراشه کد گذاری اطلاعات با تکنولوژی HD CVI کد شده و برای انتقال اماده می شوند. اطلاعات به صورت سیگنال های HD CVI از طریق کابل کواکسیال تا محل HCVR ( رکوردر HDcvi ) انتقال پیدا می کنند. دردستگاه HD cvi اطلاعات توسط یک Decoder  دیجیتال تبدیل شده و برای ضبط و پخش توسط دستگاه اماده می شوند.

از آنجایی که اطلاعات در دوربین های HD-CVI با همین روش کد گذاری می شوند امکان دیدن تصاویر دوربین های HDCVI برای دیگر DVR های تک وجهی با تکنولوژی های مشابه (مانند AHD یا HDTVI) وجود ندارد. همچنین در دروبین های آنالوگ نسل جدید امکان مشاهده تصاویر دوربین از طریق اتصال مستقیم دوربین به تلویزیون وجود ندارد چرا که این دوربین ها دیگر از استاندارد های تلویزیونی برای انتقال اطلاعات استفاده نمی کنند.

بوسیله دستگاه های رکوردر XVR چند وجهی می توان برای پشتیبانی و مشاهده تصاویر تکنولوژی های مختلف در یک دستگاه استفاده کرد . دستگاههای XVR پنج وجهی انواع دوربین های مداربسته HDcvi , HDtvi , AHD , Analog و IP camera را شناسایی می کند.

جدول مقایسه سیستم های مداربسته IP , آنالوگ و HDCVI

IPHD-CVIآنالوگ
رزولوشن720p, 1080p, 5MP , …720p, 1080p960H, D1
بستر انتقال اطلاعاتکابل شبکهکابل کواکسیالکابل کواکسیال
وجود تاخیر در تصویرحداقل 300 میلی ثانیهنداردندارد
بیشترین طول انتقال با کابل100 متر500 متر500 متر
اطلاعات قابل انتقال با کابل تصویرتصویر، صدا، داده و …تصویر، صدا، دادهتصویر
نحوه نصبدارای پیچیدگی فنیسادهساده
هزینهبالامتوسطکم
بازارمحبوب و در حال گسترشدر حال گسترشمحبوب اما در حال کاهش

آیا HDCVI یک تکنولوژی انحصاری است؟

این تکنولوژی در انحصار هیچ شرکتی نیست اما معمولا دوربین های مداربسته شرکت داهوا با تکنولوژی HD-cvi  تولید می شوند.